مطالعات پروژه کارت شهروندی در سال 86 در شهرداری شیراز کلید خورد و در خرداد ماه سال 1388 همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر ، فاز اول پروژه کارت بلیت الکترونیکی اتوبوسرانی از زیر مجموعه پروژه کارت شهروندی شهرداری شیراز با هدف کاستن از مشکلات و معضلات ناشی از تبادل وجه نقد میان شهروندان و بدنه شهرداری شیراز مورد بهره برداری قرارگرفت . باتوجه به استقبال شایسته و بازخوردهای مثبت شهروندان پس از گذشت سه ماه از اجرای فاز اول و در شهریور ماه همان سال کل ناوگان اتوبوسرانی مجهز به دستگاه کارتخوان و سیستم دریافت الکترونیک کرایه گردید . این اولین بار در کشور بود که یکی از سازمانهای اتوبوسرانی بصورت 100% و کاملاً اجرایی موفق به بهره برداری از سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه می گردید و نقطه عطفی در دستیابی اتوبوسرانیهای کشور به الگوی ارائه خدمات بهتر به شهروندان بود .
مزایای استفاده از کارت بلیت الکترونیکی
تسریع در مبادله کرایه و صرفه جویی در وقت مسافر و راننده
کسر دقیق کرایه و از بین رفتن مشکل پول خرد
جلوگیری از انتشار بیماریهای واگیردار ناشی از استفاده از پول نقد
جلوگیری از تنش های احتمالی بین راننده و مسافر ناشی از مبادله پول نقد
جلوگیری از بروز تخلفات اخذ کرایه بیشتر از نرخ مصوب
حرکت به سمت شهر الکترونیک با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان
بدست آوردن اطلاعات آماری از میزان جابجایی مسافر در مسیر ها و مناطق مختلف شهری بمنظور مدیریت بهینه ناوگان اتوبوسرانی
قیمت کارت بلیت خام 4800 تومان
ظرفیت شارژ تا 30000 تومان
فروش و شارژ در کلیه باجه های مجاز مستقر در پایانه ها ، ایستگاههای مهم اتوبوسرانی در ایستگاههای قطار شهری شیراز
قابلیت استفاده از کارت شهروندی در پرداخت کرایه قطار شهری
قابلیت پیگیری تراکنش های انجام شده با کارت از طریق شماره سریال مندرج در پشت کارت
ملاحظات مهم در نگهداری و استفاده از کارت شهروندی :
- چراغ سبز و یک بوق نشان دهنده پرداخت کرایه و چراغ قرمز و سه بوق متوالی نشان دهنده عدم پرداخت کرایه می باشد.
- در زمان پرداخت کرایه ، کارت شهروندی می بایست در حالت پهنا و در محل مخصوص کارتخوان نزدیک شود .
- حداقل فاصله دو سانتیمتر می باشد .
- حداقل زمان برای اخذ کرایه و تأیید عملیات توسط دستگاه کارتخوان یک ثانیه می باشد.
- از خم کردن و شکستن کارت بدلیل قطع شدن آنتن داخلی آن پرهیز گردد.( در صورت شکسته شدن و قطع شدن آنتن ، کارت قابل استفاده نخواهد بود و دارنده آن می بایست با مراجعه به باجه فروش کارت نسبت به خرید کارت جدید و انتقال موجودی کارت قبلی به کارت جدید اقدام نماید .)
- زمان مراجعه به باجه های فروش و شارژ کارت مستقر در پایانه ها و ایستگاههای اتوبوسرانی از 6 صبح لغایت 21 شب در روزهای عادی و تعداد پنج باجه در پایانه ها نیز در روزهای تعطیل از ساعت 7 صبح تا 20 به شهروندان خدمات ارائه می نمایند .
- شهروندان می بایست ضمن دریافت رسید ، در زمان خرید یا شارژ کارت شهروندی از باجه ها مبلغ پرداختی به متصدی باجه را با میزان شارژ کارت توسط ایشان کنترل نمایند .
گردش عملیات سامانه کارت بلیت اتوبوسرانی شیراز
شهروندان پس از تهیه کارت بلیت و شارژ مبلغ دلخواه از باجه های مجاز مستقر در پایانه ها و ایستگاههای مهم اتوبوسرانی نسبت به انجام سفر درون شهری با اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی می نمایند . در هنگام پیاده شدن ، هر مسافر کارت خود را به دستگاه کارتخوان منصوب در ورودی درب اتوبوس نزدیک کرده و کارتخوان مربوطه بصورت خودکار کرایه مصوب خط مورد فعالیت اتوبوس را از میزان شارژ کارت کسر می نماید . اطلاعات ثبت و کسر کرایه از کارت مسافر در حافظه دستگاه کارتخوان ذخیره می شود . در زمان ورود اتوبوس به یکی از مراکز تخلیه اطلاعات سامانه ( پایانه ها ، توقفگاهها ، جایگاه سوخت و ایستگاههای مهم ) اطلاعات ذخیره شده بصورت بی سیم و کاملاً خودکار به رایانه انتقال می یابد . مراکز تخلیه ، اطلاعات جمع آوری شده را بصورت مستمر از طریق خطوط پرسرعت ADSL و یا شبکه wireless به رایانه مرکزی منتقل می نمایند . در پایان هر روز کاری مجموعه رایانه مرکزی اقدام به تهیه لیست کارکرد هر اتوبوس و راننده کرده و لیست تهیه شده را از طریق خط ارتباطی امن به بانک پیمانکار ارسال می نماید . بانک نیز پس از تأیید لیست دریافتی ، مبالغ کارکرد هر نفر را به حسابی که قبلاً افتتاح نموده واریز می نماید . مبلغ کارکرد اتوبوس هر بهره بردار از طریق بانک عامل و یا کارت بانکی در شبکه شتاب قابل دریافت خواهد بود .