رئیس سازمان
مسعود حسن شاهی
مسعود حسن شاهی
سال نو می شود ، زمین نفسی دوباره می کشد ، برگ ها به رنگ در می آیند و رویش آغاز می شود...
بهار طبیعت و عید باستانی را به تمامی دست اندرکاران عرصه حمل ونقل عمومی مسافر تبریک و تهنیت عرض نموده و از ایزد منان سالی سرشار از موفقیت و بهروزی زیر سایه امام عصر (عج) خواستارم.
 سال نو مبارک
 
مسعود حسن شاهی
 


آخرین اخبار
           
سسس

   کل : ۱۲  نمایش ۱ الی ۴   ۱ ۲ ۳

کارت بلیت اتوبوسرانی

مطالعات پروژه کارت شهروندی در سال 86 در شهرداری شیراز کلید خورد و در خرداد ماه سال 1388 همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر ، فاز اول پروژه کارت بلیت الکترونیکی اتوبوسرانی از زیر مجموعه پروژه کارت شهروندی شهرداری شیراز با هدف کاستن از مشکلات و معضلات ناشی از تبادل وجه نقد میان شهروندان و بدنه شهرداری شیراز مورد بهره برداری قرارگرفت . باتوجه به استقبال شایسته و بازخوردهای مثبت شهروندان پس از گذشت سه ماه از اجرای فاز اول و در شهریور ماه همان سال کل ناوگان اتوبوسرانی مجهز به دستگاه کارتخوان و سیستم دریافت الکترونیک کرایه گردید . این  اولین بار در کشور بود که یکی از سازمانهای اتوبوسرانی بصورت 100% و کاملاً اجرایی موفق به بهره برداری از سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه می گردید و نقطه عطفی در دستیابی اتوبوسرانیهای کشور به الگوی ارائه خدمات بهتر به شهروندان بود .

امروز پس از گذشت بیش از نه سال از بهره برداری این پروژه ، بسیاری از همشهریان گرامی به فواید بهره گیری از کارت شهروندی در پرداخت کرایه اتوبوسرانی پی برده اند و از آن در سفرهای شهری که با سیستم حمل و نقل عمومی انجام می دهند استفاده می کنند . ( در حال حاضر بیش از یک میلیون کارت شهروندی ( اعم از قدیمی و جدید )در دست شهروندان می باشد )

مزایای استفاده از کارت بلیت الکترونیکی

—      تسریع در مبادله کرایه و صرفه جویی در وقت مسافر و راننده

—      کسر دقیق کرایه  و از بین رفتن مشکل پول خرد

—      جلوگیری از انتشار بیماریهای واگیردار ناشی از استفاده از پول نقد

—      جلوگیری از تنش های احتمالی بین راننده و مسافر ناشی از مبادله پول نقد

—      جلوگیری از بروز تخلفات اخذ کرایه بیشتر از نرخ مصوب

—      حرکت به سمت شهر الکترونیک با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان

—      بدست آوردن اطلاعات آماری از میزان جابجایی مسافر در مسیر ها و مناطق مختلف شهری بمنظور مدیریت بهینه ناوگان اتوبوسرانی

 

—      قیمت کارت خام 1700  تومان  - شهروندانی که دارای کارت قدیمی ( کارت بانک انصار) می باشند می توانند بصورت رایگان نسبت به تعویض کارت قدیمی با کارت جدید (بانک شهر) و در صورت داشتن اعتبار باقیمانده نسبت به انتقال اعتبار به کارت جدید اقدام نمایند .  

—      ظرفیت شارژ تا 30000  تومان

—      فروش و شارژ در کلیه باجه های مجاز مستقر در پایانه ها ، ایستگاههای مهم اتوبوسرانی در ایستگاههای قطار شهری شیراز

—      قابلیت استفاده از کارت شهروندی در پرداخت کرایه قطار شهری

—      قابلیت پیگیری تراکنش های انجام شده با کارت از طریق شماره سریال مندرج در پشت کارت

 

ملاحظات مهم در نگهداری و استفاده از کارت شهروندی :

-        چراغ سبز و یک بوق نشان دهنده پرداخت کرایه و چراغ قرمز و سه بوق متوالی نشان دهنده عدم پرداخت کرایه می باشد.

-        در زمان پرداخت کرایه ، کارت شهروندی می بایست در حالت پهنا و در محل مخصوص کارتخوان نزدیک شود .

-        حداقل فاصله دو سانتیمتر می باشد .

-        حداقل زمان برای اخذ کرایه و تأیید عملیات توسط دستگاه کارتخوان یک ثانیه می باشد.

-        از خم کردن و شکستن کارت بدلیل قطع شدن آنتن داخلی آن پرهیز گردد.( در صورت شکسته شدن و قطع شدن آنتن ، کارت قابل استفاده نخواهد بود و دارنده آن می بایست با مراجعه به باجه فروش کارت نسبت به خرید کارت جدید و انتقال موجودی کارت قبلی به کارت جدید اقدام نماید .)

-        زمان مراجعه به باجه های فروش و شارژ کارت مستقر در پایانه ها و ایستگاههای اتوبوسرانی از 6 صبح لغایت 21 شب در روزهای عادی و تعداد پنج باجه در پایانه ها نیز در روزهای تعطیل از ساعت  7 صبح تا 20 به شهروندان خدمات ارائه می نمایند .

-        شهروندان می بایست ضمن دریافت رسید ، در زمان خرید یا شارژ کارت شهروندی از باجه ها مبلغ پرداختی به متصدی باجه را با میزان شارژ کارت توسط ایشان کنترل نمایند .

 

گردش عملیات سامانه کارت بلیت اتوبوسرانی شیراز

شهروندان پس از تهیه کارت بلیت و شارژ مبلغ دلخواه از باجه های مجاز مستقر در پایانه ها و ایستگاههای مهم اتوبوسرانی نسبت به انجام سفر درون شهری با اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی می نمایند . در هنگام پیاده شدن ، هر مسافر کارت خود را به دستگاه کارتخوان منصوب در ورودی درب اتوبوس نزدیک کرده و کارتخوان مربوطه بصورت خودکار کرایه مصوب خط مورد فعالیت اتوبوس را از میزان شارژ کارت کسر می نماید . اطلاعات ثبت و کسر کرایه از کارت مسافر در حافظه دستگاه کارتخوان ذخیره می شود . در زمان ورود اتوبوس به یکی از مراکز تخلیه اطلاعات سامانه ( پایانه ها ، توقفگاهها ، جایگاه سوخت و ایستگاههای مهم ) اطلاعات ذخیره شده بصورت بی سیم و کاملاً خودکار به رایانه انتقال می یابد . مراکز تخلیه ، اطلاعات جمع آوری شده را بصورت مستمر از طریق خطوط پرسرعت ADSL  و یا شبکه wireless  به رایانه مرکزی منتقل می نمایند . در پایان هر روز کاری مجموعه رایانه مرکزی اقدام به تهیه لیست کارکرد هر اتوبوس و  راننده کرده و لیست تهیه شده را از طریق خط ارتباطی امن به بانک پیمانکار ارسال می نماید . بانک نیز پس از تأیید لیست دریافتی ، مبالغ کارکرد هر نفر را به حسابی که قبلاً افتتاح نموده واریز می نماید . مبلغ کارکرد اتوبوس هر بهره بردار از طریق بانک عامل و یا کارت بانکی در شبکه شتاب قابل دریافت خواهد بود .


منبع : سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر
تعداد بازدیدها : ۲۶۵۸
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است